Att tanka energi på bästa sätt

Den här årstiden är det vanligtvis mörkt, trist och halkigt men i år kom vintern tidigt och som jag älskar det!
 
Det är tungt att det är svart ute när jag åker till jobbet, och det är svart ute när jag kommer hem från jobbet. När snön kom blev det iallafall aningen ljusare. Det här gör att åtminstonde jag blir mer benägen att faktiskt se till att ta tillvara på de ljusa timmarna under helgerna då man är ledig.
 
Helgen som varit skulle jag beskriva som harmonisk om jag bara fick välja ett enda ord. Det har passerat första advent tillsammans med familjen, tända ljus och mysfrukost. Utelek och en stund på julskyltningen här i Kalix. Kvällen bestod av lite julgodisbakande faktiskt, så nu finns det både chokladknäck och hemmagjorda chokladtryfflar. Ja, vänta er snöstorm haha! Det händer väl ungefär en gång per år att jag ställer mig friviligt och bakar :)
 
 
Lördagen var one of a kind på många sätt faktiskt. Jag tog med mig Solo, Zapp och Sisu till Överstbyn för dragträning. Vägen dit var sanslöst vacker när solen orkade sig upp över trädtopparna och jag kom på mig själv med att njuta av nuet. Av hur bra jag har det helt enkelt. Hundarna levererade över förväntan, pigga och starka hela rundan och pepp på ett varv till. (åkte först med Solo och Zapp i par, och sedan en sväng med Sisu själv)
Spåren var fina, temperaturen visade ca 10 minus och solen orkade sig fram en stund. Jag insåg där jag stod på skidorna, helt ensam i skogen med mina hundar att det är någonting som är så befriande att det inte går att sätta ord på. 
 
 
 
 
Här promenerar jag av pojkarna efter en skön tur på skidorna.
 
Till helgen som kommer tar jag trion med mig återigen, men denna gång bär det av på läger i Arvidsjaur. Ska bli så himla härligt!
De kommer att göra sin debut som "draghundar" och bo utomhus även på nätterna. Jag är ju en liten hönsmatte så jag har givetvis täcken på, och tjock halm under. Sen är det väl inte riktigt utomhus som så, men utan värme iaf. De ska nämligen få premiärbo i våran hundkåpa vi köpte här i höstas som har tre rejäla, isolerade och ventilerade boxar.
 
Zappen är lite skeptisk att leva slädhundsliv och bo såhär. Helst skulle han vilja skeda med mig hela nätterna!
 
 Såhär fin är den! 3 burar och en förvaringsbox. 
 
Jag är i halvtaskig form för skidåkning, men hundarna desto bättre. Sakta men säkert jobbar vi oss upp till toppform! Igårkväll körde min kära sambo upp ett ca 4km långt spår åt mig nere på vår fjärd så att jag kan träna hundar utan att känna att jag måste korsa vägen. Så nu finns inga undanflykter längre :) Ikväll blir det släden.
 

Kommentarer:

1 Cecilia - Prisonbeauty:

Hej!
Vad glad jag blir att du delade med dig av din adress, nu känns det som om jsg kommer ännu närmare dig :)

Skidturen med hundarna ser MAGISK ut, blir inte ett dugg avundsjuk ;).

Kram kram ❤️

Kommentera här: