Agility Piteå

Vi har under veckan gått två kvällskurser med Timo, där vi fått mycket hjälp, tips och råd. Det var fokus på handling, läsa av och våga lita på sin hund. Jag fick svart på vitt se att Solo är benägen att gärna smita bakom ryggen på mig när jag ger honom möjlighet och detta kommer mest troligt ifrån att jag använder väldigt mycket bakombyten när vi tränar. Så på kursen fick jag lära mig att jag faktiskt hinner mer än jag tror, dvs jag hinner för det mesta med att göra ett snyggt framförbyte med fint flyt, och då får vi till mjuka svängar med bibehållet tempo och jag har bättre kontakt med Solo. 

Så med kursen färsk i minnet gick jag första banvandring och de kändes som att jag bara planerade in framförbyte överallt, men det är nog för att jag inte är van..
Hursomhelst så vart banan väldigt kantig, och svåra vinklar för att vara en klass 1. Men vi gick ut och körde ett sjukt snyggt lopp, förmodligen vårat bästa någonsin på tävling.😀 tyvärr fick vi fem fel med oss pga fysisk kontakt, var ett byte som blev lite knöligt så Solo hoppade mot mig. (inte så vanligt man dömer fel för det i klass 1, när man inte har någon vinning av kontakten men jaja). 
Vi vann iaf klassen på snabbast tid, då ingen annan gick runt nollade. 


Andra klassen på lördag fick vi också fem fel, på slalomen, och slutade 4a. 

De här två loppen har jag film på, lägger upp dom när jag får dom :)

Söndag kan vi glömma, haha!  Diskade oss i båda loppen. 😀 nej men ag klassen blev kaos då jag vart osäker om han tog en tunnel eller inte, sen vid slalom missade han första porten. Då bestämde jag mig för att inte visa in honom, utan låta han själv söka ingången rätt som vi gjort på träning. Det blev fel en gång till, men sen gjorde han det superfint!  Då tog vi gungan, fick till ett bra kontaktfält innan vi tog kortaste vägen ut. Så kan det gå :)
Hoppklassen söndag var också konstigt byggd med svåra, nästintill farliga linjer ibland, men vi höll ihop riktigt fint och Solo lyssnade så bra på alla kommandon. Lite väl bra kanske, för vid mitten av banan ungefär hann jag inte med mitt byte så jag skickade honom mot hindret  och sedan var det en tight vänstersväng mot tunneln ( jag var alltså kvar på höger sida mot hindret)  precis innan han skulle hoppa av ropade jag vänster åt honom, och räknade med en sekunds fördröjning haha. Men nä, Solo vek av direkt vänster och tog tunneln. Så jäkla snyggt och jag är jättenöjd egentligen. Som vi nött höger/ vänster kommandon till draget och idag satt det :) synd bara att jag inte väntade en stund till innan jag bad honom svänga, haha då hade han hunnit hoppa hindret först. I övrigt jättefint och följsamt 😃

Fina, fina Solo! 💕



En som kan konsten att koppla av trots att han ligger två m från banan. Inga problem alls ,han ligger gärna på rygg så man kan klia magen :)

Kommentera här: