Måndag

Idag har jag och Linda vart till Happis och hämtat hö, och innan vi åkte skiftade vi till vinterdäck på transporten. Senare idag får jag leverans av silagebollar också så nu har hästarna mat för ett tag framöver :)
 
 När vi kom hem for jag och Marion ut på en härlig sväng med grabbarna. Jag red Cozby och hon tog Wille. Pojkarna skötte sig bra och tyckte nog det var lika härligt som oss att få galoppera ute i skogen och på ängarna. Däremot hände det en sak som kunnat gå riktigt illa. Solo följde ju med lös som vanligt och han är ju tränad att gå " fot" bredvid hästarna den korta biten vi rider längs vägen. Idag kom det två bilar, en från varje håll och Solo gick fint bredvid Wille. Så såg jag att ingen av bilarna tänkte stanna. Vägen är absolut inte så bred att det ryms två bilar, en häst och en hund i bredd. När båda bilarna var nästan i höjd med Solo saktade de in men kom så nära att Solo blev lite rädd och vände ut rumpan mitt vägen. Bilen tvärstannade tack och lov så han fick bara en lätt knuff i rumpan!  Jag hann bli livrädd såklart. Tack och lov gjorde han sig inte alls illa utan blev nog mest bara lite chockad. 
 
Att inte trafikanterna kan visa lite mer hänsyn. Jag skulle aldrig ha Solo lös bredvid hästen om jag inte litade på att han höll sig där, och det är en sträcka på kanske 150 m innan vi är i skogen. Oftast saktar de in ordentligt men tyvärr inte idag.
 
Nåja Solo klarade sig bra och var helt överlycklig som fick komma ut och springa :) 

Kommentera här: