"Bara" min Ayras Solo-Blue

 
 
 5 år går fort när man har roligt. Jag satt idag och kollade igenom alla gamla bloggbilder, och insåg att min lilla söta fläckiga jycke snart fyller fem år.
 
 
 
Solo är min första egna hund som jag köpt som valp, och vi har förmodligen lyckats med precis alla nybörjarmisstag man skulle kunna tänka sig, trots att jag haft (och har) duktiga och hjälpsamma människor i min närhet som jag rådfrågat så ofta som möjligt. Hursomhelst, trots de brister han har är han ändå en helt fantastisk hund och i mina ögon helt perfekt. Jag kan leva med att han har lätt damp och vandrar omkring konstant när vi är hemma hos andra, att han skäller som en galning så fort någon sätter sin fot på gården och alla andra mindre önskvärda beteenden han lagt sig till med på grund av, förmodligen, min bristande kunskap. Tack och lov lär man så länge man lever, och trots allt har vi lyckats med de saker jag tycker är allra viktigast: han kan gå lös på gården utan att bry sig om förbipasserande, han är trygg, modig och orädd, har en fantastisk arbetsmoral, alltid glad och "mattes skugga" och han bryr sig inte ett skvatt om andra människor eller hundar. Att han aldrig fått lära sig att inte dra i kopplet kan jag leva med :)
 
 
Hans karriär, om man kan kalla det så, är obefintlig sett på pappret. Han heter vid snart fem års ålder fortfarande "bara" Ayras Solo-Blue, och visst kan det ibland kännas som ett nederlag när man ser och hör alla andra i ens omgivning få titel efter titel... Jag vet att min hund är fantastiskt duktig på mycket, men vi har inte gått in för att skaffa oss titlar - även om det såklart vore roligt. Jag brukar skoja, med visst allvar förstås, om att min hund kan allt men är inte bra på något. :p
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Solo är en fantastisk allroundhund.
- Han spårar bra.
- Älskar uppletande, och är sjukt vass på hitta "udda" föremål i skarpa lägen.
- Gillar Rapport
- Vissa lydnads och brukslydnadsmoment sitter som smäck och är helt klart 10p-mässiga, men vi faller på platsliggningen, därför vi inte tävlar.
- Helt oberörd skott
- Testat jaga sjöfågel, markerar fint men vägrar ta en nyskjuten fågel i munnen :)
- Duktig agilityhund, med en rutinerad förare skulle han gått långt
- Underbar familjehund
- Ska i slutet av november debutera i rallylydnad
- Van att följa med ut och rida, åka segelbåt, buss och tåg.
Gjort MH med fint resultat och är även utställd inofficiellt med hp båda gånger.
 
 
 
 
Vår bästa merit på papper är nog att vi tillsammans med laget kvalat och startat i agility-SM 2016, där vi tillochmed kånkade oss runt utan disk på en SMbana. Det är stort i mina ögon ! :)
 
 
 

Kommentera här: