Kallt, tyst och sanslöst vackert

 
tree nature silhouette snow cold winter light cloud sky sun sunrise vineyard night photography photographer sunlight morning star dawn atmosphere mystical dusk evening log reflection darkness blue night sky moon full moon long exposure moonlight background starry sky contrasts night photography desktop background good night astronomical object atmospheric phenomenon landscape photography
 
 
Bildresultat för norrsken vinter
 
Dessa två bilder ovan visar ganska exakt min upplevelse igårkväll. Tänk att människor runt om i världen betalar dyra pengar för att få uppleva detta samtidigt som jag själv har det 100m ifrån husknuten. Jag är uppvuxen med det, men jag lovar att jag fortfarande fascineras av det och uppskattar det så väldigt mycket! Det liksom tar andan ur en för att det är så mäktigt och vackert.
 
Kvällens första dragrunda fick Solo och Zapp stå för. Jag invigde min nya draglina och Zapp fick äran att gå längst fram, medan Solo gick närmast släden. Jag körde min fina dryga 4 km sväng nere på fjärden med endast fullmånens sken som ledljus. Mitt där jag står och njuter medan hundarna jobbar som aldrig förr i selen så kommer ett norrsken dansande in på himlen. 
 
När jag kom tillbaka hem gick in en sväng och åt middag innan jag tog ut Sisu. Första två tredjedelar av svängen var precis lika underbar som första, med fortsatt norrsken och Sisu jobbade på fint med bara månens sken som lampa. När vi var nästan hemma igen hittade min kära jakthund ett spår och vips var den härliga turen slut. Nåja, jag vet ju liksom förutsättningarna jag har så istället för att bråka med honom gick vi tillsammans hem igen :)
 
Resten av kvällen var inte fullt lite magisk då det visade sig att kylskåpet kastat in handduken, så idag åker vi och köper nytt. Precis lägligt såhär innan jul, jag tackar! Nåväl, vi slog igång bastun iallafall, men blev aldrig att vi tog oss dit då vi istället somnade på soffan. Nya tag ikväll!
 
 

Kommentera här: