Vallningens ädla konst

Det är fan en konst alltså, det är inte bara att hålla koll på sig själv och sin hund utan man har även en hel flock får som också har en egen vilja. Helt enkelt sjukt jävla svårt!
 
Anyway, vi kom dit förväntansfull, peppade och nervösa. Jag är helt ny inom vallningsvärlden och visste ju inte alls vilka de andra i kursen var. Tänk om vi är sämst? Vad ska alla andra säga? Ja ni förstår, tankarna rullade runt men jag bestämde mig för att fokusera på att vi faktiskt är nybörjare, och det är helt OK- alla har vi dessutom varit där. 
 
Jag och Zapp blev först ut lördag förmiddag, sjukt nervösa gick vi in och Con ville se hur vi brukade träna hemma. Happ.. ja, det blev pannkaka förstås. Jag nervös, hade ingen koll på vad jag gjorde. Zapp övertaggad, ny plats och nya får. Han rusade in i fåren, lyssnade inte, jag placerade mig fel och allt var fel. Men såhär i efterhand känns det rätt bra (vilken säkert var instruktörens syfte) då han fick se vad vi behövde jobba på. I vårt fall är det ganska tydligt att vi måste träna på att hålla avståndet till fåren. 
 
Vi hade 2st lite längre pass per dag, ett förmiddag och ett eftermiddag, och sedan ett lite kortare lördag eftermiddag. Fantastiska dagar blev det, och alla ekipage hade en enorm utveckling från pass 1 till pass 5! 
 
Annette Nilsson som fotat.
 
Redan andra passet på lördag fick vi hjälp att hitta de verktyg vi såväl behöver, och det blev en enorm skillnad. Zapp höll avståndet när jag gjorde rätt. Som Con McGarry själv sa: Vi kräver att de ska jobba i 15min, sen kan de få ha kul. Be först snällt, om han inte lyssnar- kräv! 
 
Sista passet på lördagen fick jag order om att inte använda något kroppsspråk alls, utan han skulle lyssna. Risken finns annars att du får en hund som släpper fåren för att titta på dig. Med tanke på att Zapp samma morgon aldrig hade fått höra höger/vänsterkommandon är jag stört imponerad. 
 
Söndag fortsatte vi med samma jobb, avstånd, kommandon (utan kroppsspråk), lydnad, fösning och vi fick också testa på en delning. Alltså min fina Zapp han kan. Jag är så stolt att jag nästan spricker, trodde väl aldrig att VI skulle kunna bli såhär duktiga på vallning?! Okej, okej jag vet att vi har miljoner mil kvar och att vi är rookies, men det struntar jag i- för jag är nöjd ändå.
 
 
Nu är jag sjukt pepp på att fortsätta träna, vi ska bli sjukt grym på det här! Vi är nybörjare båda två och kommer göra alla misstag man kan, men vi lär oss på vägen och vi har kul!
 
 
Avslutar med att punkta upp de tre viktigaste sakerna jag tar med mig från kursen:
  • My sheep only!
  • Ask nicely, then demand!
  • No body language!
 

Kommentera här: