Sadelprovningen

Wille var hur lugn och cool som helst när vi anlände på plats, men ganska snabbt jagade han upp sig då det var hästar lite överallt, transporter, hundar och massa människor. När vi skulle ta måtten och börja testa sadlarna så hade han inga som helst planer på att stå still utan trampade runt, runt och var otålig. Han har ju lite svårt att bli lämnad ensam, och det gick hästar in och ut ur ridhuset hela tiden. Dessutom har jag visst missat den detaljen i uppfostran att stå still :)


Nåja, jag longerade av honom en stund och sen gick det bättre stå still. Det visade sig att Willes rygg är lite speciell, han är väldigt kort i ryggen men även väldigt kort bakom bogbladet. Hans mått var på 17cm och normalt brukar vara kring 21. Vilket gör att de flesta sadlar blir för långa (i framkant) så att när jag sätter mig i sadeln hamnar trycket för långt bak på ryggen på honom. Dessutom vill de gärna till att hamna lite i bakvikt också pga detta.

 
Jag hade med mig 3 sadlar, Jaguar dressyrsadel, Prestige hopp och min älskade Albion dressyr.
 
Jaguaren hade lite för bred kanal för att passa W, och dessutom så blev den för lång och trycket hamnade för långt bak på ryggen.
 
Prestigen var den som satt bäst, lite tunn i stoppningen men med en fårskinnspad satt det ändå bra :)

Min albion behövde stoppas om, då den var väldigt tunn. Den var också för vid för Wille- vilket jag misstänkt och därför köpte Jaguaren.
 
Så nu blir det såhär:
 
1. Jaguaren ska säljas.
2. Prestigen blir kvar med en padd
3. Albion får också vara kvar tills vidare då den ligger bra på Cozby. En gelepadd ska jag nog införskaffa till den.
4. Ska köpa en stubben dressyr som vi provade ut som låg riktigt bra på Wille.
 
Fick testa rida i 2 andra sadlar, den ena stubben och den andra var en prestige D1 och wooow ! Helt underbar! Ett hett tips! Har ni inte tänkt lägga 36 tusen på en ny sadel, eller 25 för en begagnad- provrid inte ens i den! Det är det absolut skönaste sadel jag någonsin suttit i :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: