Brukskurs dag 1

Förra veckan var jag och Solo på vår första brukskurs. Vi höll till nere på bruks den här gången, och vi fick en och en ta ut hundarna och gå lite under kommendering. Vi testade fria följet, läggande under gång samt apportering. Vi kan väl säga att det gick inte vidare jättebra.
 
Fria följet /linförigheten är ju som bekant det vi har absolut svårast med. Jag blir snart tokig och ger upp totalt om det inte vänder snart och vi tar oss bara en aning framåt. Vi bara stampar på samma ställe. Vi fick dock med oss fina tips och råd som vi har börjat jobba stenhårt med, bla några olika typer av förbudsövningar.
 
Jag lärde Solo redan som valp att titta på mig och inte på godisen, men jag tänkte aldrig på att utöka svårigheten i det i takt med att han blev äldre. Han har alltså bara lärt sig det sittandes framför mig, och det har räckt att han tittat upp en kort stund så har han fått belöning. NU ska vi träna i fotposition till att börja med, att jag håller en leksak/godis till vänster om honom/framför honom och ökar störning eftersom- men han ska hålla kontakten med mig längre och längre stunder för att få belöningen. Så småningom ska vi börja röra oss framåt, bakåt, sidled på samma sätt. När detta sitter, ska vi sen plocka fram hans älskade rosa boll som han nästan skulle dräpa nån för, när det också sitter ska vi börja gå längre sträckor. Inte förrän vi fixar det med stadig kontakt ska kommando på plats! Phu, vi har en del jobb framför oss- men nu jävlar ska vi väl ändå komma vidare! :)
 
Läggandet är superfint. Trots bristande kontakt så lägger han sig både snyggt och snabbt :) Vi fick lite läxa där också, träna ännu snabbare reaktionstid. Alltså läggandet i sig är snabbt och fint, men reaktionen ska bli ännu vassare!

Apporteringen hade herr gråben glömt bort att han en gång kunnat.. öh? Jag skickade iväg honom, och han kutar fram och hoppar över apporten! Som om det vore ett agilityhinder. Dessutom 3 gånger på rad!! What?! :) 4e gånger springer han fram till den, tittar på mig, stampar hårt på apporten 2 gånger, vänder och hoppar tillbaka.. haha. Jaja, tillslut bet han tag i den och jag belönade för det! När sen jag och instruktören står och pratar om vad som hände så springer Solo ut helt av sig själv, plockar upp apporten och kommer in med den, hur jäkla snyggt som helst! :)

Som sagt, en hel del att jobba med framöver! :)
 

Kommentarer:

1 Julia:

Vi har också svårt för linförighet... Hon tittar upp och så, men ibland tappar hon koncentrationen. Egentligen har vi aldrig tränat linförighet utan det lärde sig Nicci själv ganska bra. Ända nackdelen är att den här tjejen tränger mot mitt ben och det är ju så klart inte godkänt och man kan knappt ta en vänstersväng... Fick tipset att titta åt hållet vi ska till någon sekund innan och nu har hon utvecklats mycket på mindre än en vecka och tycker linförighet är super roligt nu när inte jag själv blir lika frustrerad heller ;)

Kommentera här: