Hundsporten på sociala medier

Det är ett ämne som påverkar mig mer än jag egentligen vill erkänna. Det handlar väl inte bara om hundsporten i sig, utan allt på sociala medier- gymträning, ridning, inredning etc men jag väljer att fokusera på just hundträningen. 
 
Jag följer ett antal bloggar och instagramkonton och har gjort under en längre tid, en sak som jag reflekterat väldigt mycket på är hur man väljer att framstå utåt. Självklart är vi alla stolta över våra egna hundar, och självklart ska vi få vara glada och nöjda över fina tränings och tävlingsresultat- det är vi allihopa! Här kommer dock ett men.. varför vågar vi aldrig nämna när det går mindre bra? Alla människor och hundar har träningar, händelser i vardagen, tävlingar som går mindre bra eller rent åt helvete men det är i princip ingen som nämner dessa tillfällen. 
 
 
Alla vet vi att det förekommer, men alla mörkar vi det. Vi vill lyfta allt det positiva, vilket vi också ska, men jag tycker inte att vi ska vara rädda för att dela med oss av det som kanske inte går lika bra. Där finns möjligheterna till att använda sociala medier på ett annat sätt, genom att helt enkelt få tips, råd och pepp för att ta sig igenom och förbi de problem som kan uppstå. Som vi alla går igenom ibland..
 
Det finns en annan aspekt också, prestationsångesten. Nu kan jag såklart bara prata för mig själv, men det är inte alls ovanligt att jag slutar följa bloggar/instagram för att det ger mig mer obehag än inspiration. Jag får tankar som snurrar kring "hur kan alla andra alltid ha så bra resultat? Är deras hundar verkligen helt fläckfria och perfekta? Hur lyckas de prestera toppträning efter toppträning?!" Givetvis är det inte så, men det är så många väljer (kanske omedvetet) att framställa sig själv och sin hundträning. 
 
De som verkligen ger mig inspiration är de som på sociala medier vågar dela med sig av både bra och mindre bra moment, som visar verkligheten som den är. De som analyserar vad som gått bra, och det som gått mindre bra. Hur blev det fel, och varför? Vad kan jag göra annorlunda till nästa gång?
 
Själv är jag kanske lite mittemellan, jag vet hur jag själv blir påverkad - men jag vågar inte heller riktigt dela de där mindre bra tillfällena. Resultatet blir kanske att jag avstår lite från att uppdatera varje gång hundarna gjort en fantastiskt prestation. Anyway, jag tänker att jag ska börja analysera mera och dela både med och motgångar. Allt är inte alltid top notch, och det är okej. 
 
 

Kommentera här: