Presentation av djuren

Jag har trots allt bloggat till och från i rätt många år nu, framförallt för att jag tycker att det är ett bra sätt att samla minnen och bilder. Jag vet inte hur ofta jag går tillbaka i bloggen och läser om vad jag gjorde för några år sen, eller bara tittar på alla bilder som finns.. I perioder har inläggen kommit tätt och jag har haft mycket att skriva om, och emellanåt har det varit långa uppehåll av olika anledningar. Hursomhelst så tänkte jag att det kanske vore på tiden med en liten presentation av djuren som för tillfället är en del av mitt liv. Sedan jag startade den här bloggen för hela sex år sedan ! har livet förändrats ett par gånger. Minst sagt.
 
En av de största förändringarna, som kanske också är mest tydlig är att jag slutat med hästarna. Jag erkänner att jag aldrig någonsin i min vildaste fantasi trodde att den dagen skulle komma. Vad som händer i framtiden vet vi ju inte, mitt vad det är så kommer det andra hästar och vandrar in hos mig.
 
Anyway, för tillfället handlar det mesta i min blogg om hundarna och hundträning. Det intresset har vuxit fram kraftigt framförallt sedan Solo kom in i mitt liv för 5 år sedan. För tillfället äger jag alltså 2st egna hundar, och så äger killen ytterligare 4st hundar. Utöver det har jag också 2st huskatter som tjänstgör som förste och andre råttjägare hemma på gården :)
 
Ayras Solo-Blue "Solo"
5 årig Australian Shepherd hane
 
Min första egna hund, och vi har testat på en hel del olika aktiviteter som lydnad, agility, bruks (spår/rapport), rallylydnad, drag, godkänt MH med 1a på skott, utställningar. Framförallt är det en fantastisk och mångsidig familjehund som hänger med på alla upptåg.
 
High Peaks Oslo "Zapp"
1 årig Border Collie hane
 
Nykomlingen i familjen. En fantastisk individ, mjuk och följsam med en väldig will to please. Lär oss grunderna i lydnad, agility, vallning och drag för tillfället och så det här med alla andra spännande saker som händer i livet som man måste kunna hantera på rätt sätt. Han går fint ihop med alla andra hundarna i gänget.
 
Breda Blickens Hildur "Hildur"
Eller Duris, eller Murmelis...:P
3 årig Östsibirisk Laika Tik
 
 
Hildur till höger, Sisu till vänster
 
Hildur är en duktig älghund, och hon har haft en valpkull förra vintern.
Hon är också en fantastisk familjehund, snäll och glad- alltid. Hon tycker det är kul att klickerträna och tuffar på fint i draget, även om hon kanske inte är den som alltid drar det tyngsta lasset så är det henne man kan lita på om det uppstår en situation ute i spåret. 
 
Nitbrännans Sisu "Sisu"
2 årig Östsibirisk Laika Hane
 
 
 
Sisu och Zapp är småttingarna i gänget, och det märks :) Sisu har gått sin första höst på riktigt i älgskogen och är en duktig jakthund! Han är hunden som är lägst i rang, och det finns inget ont i honom.
Han är fantastiskt lättlärd och gillar att få träna lydnad. I draget är det den bästa av alla sex, rent dragmässigt. Han är stark, klok och älskar att springa!
 
Ponderforsens Elmer "Diesel"
7årig Östsibirisk Laika Hane
 
Jaktidioten Diesel :p Vansinnigt duktig älghund, och med så mkt meriter i skogen en jakthund kan få (Typ.. jag förstår mig inte alls på det där. Men enligt utsago :D) Hittar han en älg så ger han inte upp i första taget.. Vilket också är anledningen att han inte alltid får komma med ut och dra, som jag skrev om sist. Det enda viktiga i hans liv är nämligen att leta upp vilt och skälla på vilt. Han är stark och uthållig och har ett fantastiskt springhuvud. 
 
Bildresultat för ponderforsens elmer
 
Krut
Krutte är gängets farbror, 11 år gammal Östsibirisk Laika. Krut är pensionerad och hans främsta uppgift är att hålla ordning på Sisu. Att gå i koppel med Krut är som att promenera med en ouppfostrad ponny. Krut liksom går, och man får helt enkelt haka på :) Mysig, klok och jättesnäll herre.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: